1975-öt írunk..
Habár a tengereinket legelőként nem hasznosítjuk, azért a közlegelők tragédiája ezeken a helyeken is megmutatkozik. A globális halászat egyre nagyobb sereget állít hadrendbe, hogy felvegye a harcot az utolsó vadon élő erőforrásokért. Hiába tűnik úgy, hogy a nemzetek közötti konfrontációk a közös haljavakért csak az utóbbi években jelentek meg, azonban már korábban is alakultak ki diplomáciai konfliktusok a vizek hasznosítása kapcsán.
1975. február 28-án nagyjából ezer halász tüntetett Tokióban a japán vizeken folyó felelőtlen szovjet halászat ellen. Ebben az évben a szovjet halászok mintegy egymillió amerikai dollárnyi kárt okoztak a japán halászoknak a Csendes-óceánon, a Hokkaido sziget és a Csiba prefektúra között zajló alaszkai tőkehal- és makrélahalászat miatt. A tüntetők azt követelték, hogy a szovjet flották azonnal hagyják el a japán vizeket, fizessenek kártérítést a halászoknak és alakítsanak ki 12 mérföldes territoriális határt. A Tengerbiztonsági Ügynökség megfigyelése szerint mintegy 135 szovjet hajó tevékenykedett ez időben a japán vizeken.
Nem sokkal később, 1975. március 28-án több mint 1300, az ország különböző területeiről érkező japán halász tüntetett szintén Tokióban, hogy tiltsák meg a külföldi halászhajóknak a tonhalak kipakolását Japánban. A tüntetés főszervezője a Nikkatsuren nevű tonhalforgalmazó vállalat volt, melynek elsődleges szándéka az volt, hogy Dél-Korea ne vihesse a tonhalfogásait a japán kikötőkbe. Az utóbbi években a koreaiak egyre nagyobb mennyiségű tonhalat szállítottak a japán kikötőkbe. 1974-ben több mint tízezer tonna, koreaiak által fogott tonhal érkezett a Shimizu kikötőbe. Shimizu kikötője bonyolítja a legnagyobb forgalmat a külföldi hajók által. A tüntetés célja azonban nem csak a koreai hajók tiltására vonatkozott, főleg azért, mert a koreaiak gyakran tevékenykedtek más nemzetek zászlói alatt, leggyakrabban panamai felségjelzéssel.
A Nikkatsuren vállalat elnöke, Shoichi Masuda szerint egyre nagyobb nemzetközi problémát okoz a külföldi hajók egyre nagyobb mértékű tonhalkipakolása a japán kikötőkben. Szerinte a dél-koreaiak ezen tevékenysége jelentősen hozzájárult a piaci árcsökkenéshez, és ezen felül a japán halászhajók tevékenységét is akadályozta. Véleménye szerint újra kell fogalmazni a már létező törvényt, mely a külföldi halászhajók tevékenységét szabályozza.
Nem sokkal korábban, 1975. március 14-én Shimizuban több mint ezer halász gyűlt össze, hogy demonstráljanak a külföldi hajók kipakolása ellen. A tüntetők földön-vízen felvonultak, hangosan kiabálva, hogy a koreai halászok menjenek haza a fogásaikkal együtt.
A tüntetések után, március 25-én a japán halászati kabinet vezetője Szöulba utazott, hogy találkozzon a dél-koreai halászati vezetővel. A japán hivatal javaslata az volt, hogy időlegesen felfüggesztik a koreai tonhalexportot, később pedig húszezer tonnában korlátozzák ez exportmennyiséget. Tonhalat pedig csak szállítóhajók vihetnek Japánba, halászhajók nem.