2012. jan 16.

Na most aztán milyen halat is vettem?

írta: Toma001
Na most aztán milyen halat is vettem?

Az nem csak Magyarországra, vagy a tengerpart nélküli országokra jellemző, hogy egy adott halfajt többféle néven is forgalomba hozzák. Itthon aztán nagyjából mindegy, hogy mi van ráírva, a legtöbb vásárló végigmegy a polcokon, megnézi az árakat, és kiválasztja a legolcsóbbat. Ennek köszönhetően lehet eladni úgy terméket, hogy annyi információ áll rendelkezésre róla, hogy tengeri haltörzs. És szintén ennek köszönhetően vált a pangasius az utóbbi években a legkelendőbb hallá Magyarországon és egész Kelet-Európában.

A másik leggyakoribb faj, amivel a hazai üzletekben találkozni, az a theragra chalcogramma, vagyis az alaszkai tőkehal. Nem meglepő, hiszen a világ fehérhúsú halfogásának több mint a 40%-át ez a hal adja.  Na ezzel a hallal aztán már minden féle néven találkoztam a boltokban: pollockfilé, pollack, alaszkai tőkehal, vagy csak egyszerűen tőkehal.

De amiért elkezdtem ezt a bejegyzést írni az az, hogy a múltkor még ezektől a nevektől is különböző névvel árusítva láttam. Mire nem jó a Tescós diákmunka, az ember ilyenkor sok mindent megtud a fogyasztói társadalom vágyfokozóiról. A lényeg a lényeg, a napokban egy vásárló fizetett nálam, és kezembe került egy zacskó fagyasztott hekkfilé. Vagyishát a csomagoláson ez szerepelt, hogy hekkfilé. A vonalkód leolvasása miatt megfordítottam a csomagolást, és akkor látom, hogy a halfaj oda van írva latinul, hogy Theragra chalcogramma. Szerintem ez már túlzás. Számomra már az sem elfogadható, hogy a pollock legyen csak simán tőkehal, de hogy egy teljesen más faj nevén árusítsák, az már nem tisztességes. Ez kábé olyan, mintha a szilvalekvárt baracklekvár néven árusítanák.

Igaz, hogy a hekkhal szó sem teljesen tiszta, mert hát ilyen hal nincs. Maga a hal, a merluccius merluccius, a magyarban a csacsihalat jelenti. Kicsit hülyén hangzana igaz, hogy kérek egy sült csacsihalat uborkával. A csacsihalat a németek tengeri csukának hívják, vagyis Seehecht, és valószínű a hechtből jött a hekk szó.

Ha ti is találkoztok hasonló megtévesztésekkel, légyszi írjátok meg nekem a tamas.eisenbeck@gmail.com email címre!
 

Szólj hozzá