2012. ápr 19.

A spanyolok nem adják fel a harcot a marokkói vizek halászatáért

írta: Toma001
A spanyolok nem adják fel a harcot a marokkói vizek halászatáért

Az európai uniós halászati politika talán egyik legvitatottabb pontja az úgynevezett halászati partnerségi megállapodások, amelynek értelmében az EU-s flották egy bizonyos összeg fejében a nyugat-afrikai és a karibi országok vizeit halászhatják, elvéve ezzel a helyi közösségek legfőbb élelmiszerforrását. Ezek közül a megállapodások közül a legtöbbet vitatott a Marokkóval kötött megállapodás. Marokkó ugyanis illegálisan tartja megszállás alatt Nyugat-Szaharát, azonban a megállapodás jogot biztosít az EU-s, főleg spanyol hajóknak, hogy halászhassák Nyugat-Szahara vizeit. Tavaly decemberben emiatt az Európai Unió nem hosszabbította meg a megállapodást Marokkóval, ami a spanyolok nagy felháborodását eredményezte. Azóta is folynak a tárgyalások a spanyolok és az EU között ez ügyben.

barbate.jpg

December óta szinte patthelyzet alakult a két tárgyaló fél között. A megállapodás megszűnésének két nagy vesztese van: az egyik Cádiz tartományban fekvő város, Barbate, a másik pedig a Kanári-szigetek. Mindketten erősen függtek gazdaságilag a Marokkó vizein történő halászattól. Jó példa erre az, hogy míg 2011 első két hónapjában a barbatei halászok 847 tonna halat zsákmányoltak, addig ez a szám 2012 hasonló időszakában 181 tonnára esett vissza.

Spanyolország hónapok óta küzd azért, hogy új megállapodás szülessen. A spanyol halászati miniszter, Miguel Arias Canete még március közepén találkozott Barbate város halászaival, és ígéretet tett számukra, hogy a március végi, a tagállamok számára összehívott szakmai találkozón felgyorsítja a folyamatokat, biztosítja a tagállamokat, hogy nincsen szakmai akadálya az új megállapodás megkötésének.

Juan Ramon Hernandez, a kanári-szigeteki halászati és vízügyi miniszter az Európai Parlamentnek magyarázta el azt, hogy a megállapodás megszüntetése mintegy évi 29,9 millió euró veszteséget okoz a szigeteknek. Hernandez kártérítést is követel az EU-tól, becslése szerint 11,23 millió euró kár érte a hajótulajdonosokat, és mintegy 18,72 millió euró pedig a feldolgozókat és a forgalmazókat.

„26 hajó fejezte be a tevékenységét emiatt, és 250 ember vesztette el a munkáját, aki közvetlenül érintett volt az üzletben, és még további ezer ember, aki közvetetten volt érintett.” – tette hozzá Hernandez. A miniszter úr Brüsszelt sürgeti, hogy amint lehetséges, szülessen meg az új megállapodás.

Április 16-án Carlos Domínguez, a spanyol halászati titkár közölte, hogy 9,1 millió euró kárpótlást fizet azoknak a halászoknak, akiket veszteség ért a megállapodás megszüntetése miatt.

Úgy tűnik, hogy sajnos a gazdasági érdekek mindent felülírnak. Örülök, hogy a spanyol miniszter aggódik a halászainak a megélhetéséért, de abba nem gondol bele, hogy ezzel Marokkó halászainak a megélhetését veszik el. Nem is beszélve arról, hogy a spanyol hatalmas halászhajók mennyivel nagyobb ökológiai kárt okoznak, mint a marokkói kisebb hajók. Természetesen aggódni kell azért, mert most emiatt sokan elveszítették a munkájukat, de ha ez a kizsákmányolás ilyen ütemben megy tovább, akkor nemsokára már nem lesz miért tárgyalóasztalhoz ülni, és nem négy számjegyű lesz az az emberlétszám, akinek más megélhetés után kell néznie.

Szólj hozzá

eu spanyol marokkó