2011. sze 16.

Hogyan legyen az ember tudatos halvásárló, ha még válaszra sem méltatják?

írta: Toma001
Hogyan legyen az ember tudatos halvásárló, ha még válaszra sem méltatják?

Szeptember 2-án egy szokásos bevásárlásra indultam. Már szinte szakmai ártalomként végignézem az üzletek fagyasztóinak halrészlegét. Az egyik hipermarketben a keresgélés közben egy "Tengeri fagyasztott haltörzs" néven futó termékre bukkantam. A csomagolást tüzetesen átvizsgálva sehol nem találtam rá semmi utalást, hogy milyen halfajt takarhat ez a rejtélyes név. Szerencsére találtam egy internet címet a zacskón, ahol megtaláltam a cég elérhetőségét is. Még aznap írtam a forgalmazónak, de sajnos választ azóta sem kaptam. Pedig ha tudatos vásárlók akarunk lenni, és nem szeretnénk olyan halat vásárolni, amelynek fennmaradása kétséges, halászata romboló, akkor csak olyan terméket szabad vásárolnunk, amin egyértelműen fel van tüntetve latin névvel a hal fajtája. Sajnos a legtöbb ember csak az árát nézi a terméknek, és Magyarországon nem  is nagyon ismerik a tengeri halfajokat, ezért a forgalmazók szinte feleslegesnek tartják ráírni. Igaz, én már az egyszerű "tőkehal" elnevezéstől kaparom a falat, de még mindig több információ, mint a tengeri haltörzs. Alap dolog lenne a csomagolást tartalmazó hal latin nevét feltüntetni! Bár amíg Magyarországon nem hagyomány a halfogyasztás, addig lehet szélmalom harcot vívok. Találkoztam már étteremben "rántott tengeri halfilé (pangasius)" kiírással is, senkit nem zavarva, hogy a pangasius az édesvízi halfaj.

Bemásolom az ominózus levelemet a cég nevének említése nélkül:

"Kedves XY kft! Eisenbeck Tamás vagyok. Az ügyben keresem önöket, hogy az egyik hipermarketben szerettem volna fagyasztott halat vásárolni. Találkoztam egy Önök által forgalmazott termékkel, amely Tengeri fagyasztott haltörzs néven szerepelt. A csomagoláson próbáltam kideríteni, hogy milyen fajta halat tartalmazhat, de erre semmilyen utalást nem találtam. Manapság sajnos rengeteg halfaj túl van halászva, egyes fajok állománya kritikus helyzetű. Emiatt szeretek olyan halat vásárolni, amelynek tudom, hogy állománya még egészséges. De ha egy terméken erre nem találok tájékoztatást, így nehezen tudom azt eldönteni, hogy vásárlásommal a túlhalászatot támogatom, vagy a fenntartható halászatot. Szeretném kérni Önöket, hogy ha lehetséges a hal latin nevét tüntessék fel a csomagoláson. Köszönöm előre is! üdvözlettel: Eisenbeck Tamás"

Tegnap ismét levelet kellett írnom egy másik forgalmazónak, onnan még várom a választ, majd közzéteszem a fejleményeket. Ha onnan sem kapok választ, akkor lehet, hogy hasonlót fogok készíteni, mint az Index parkolási szégyenfala. :)

Szólj hozzá

vásárló fagyasztott haltörzs